Sunday, November 15, 2009

Dulu dan sekarang...

Dulu aku suke bace komik Pedang Setiawan kerana tertarik dengan lukisan dan 'stroke' pelukisnya.Seingat aku masa tu komik pedang setiawan bil.3 atau 4 yang buat aku tertarik.Plot cerita aku tak tumpu sangat.

Start aritu, aku mula kumpul komik tu dengan menjadi peminat setia sampailah bilangan komik tu tamat dengan cerita "pertempuran maut" antara Penjejak Awan dan Penjejak Badai.

Itulah 'rujukan' aku yang paling utama dalam aktiviti melukis.

Baru-baru ni, semasa duk kemas bilik, isteri aku jumpa sebuah lukisan yang buat dia terperanjat besar. Dia tunjuk kat aku lukisan tersebut dan aku hanya tersengih.

Lukisan tersebut ialah sebuah lukisan anatomi manusia.Perempuan yang seksi, dan yang paling 'penting' (yang buat isteri aku blebel sekejap) perempuan tu seolah tak berpakaian. haha.
Aku pakai pen stabilo mata yang paling halus untuk lukis tu.Dakwat warna kelabu.Masa skecth, aku pakai pensil jenis HB (kalu guna pensel 2B atau 4B nanti masa kita wat 'inking' jadi tebal stroke kita).Pastu aku kaler pakai pensel warna je.(jenama apa aku lupa sebab dah lama) .

Setelah siap diwarnakan, (warna kulit, mata) aku 'tindih' tone warna kulit tersebut dengan warna putih, juga dengan menggunakan pensel warna putih.Teknik nih adalah untuk membuat tone warna yang berbeza-beza pada kulit.(bayang/gelap).

Itulah stail aku melukis pada masa tersebut.Adakala aku pakai brush yang aku celup dalam air untuk menghasilkan tone warna yang pelbagai.Nak kasi lukisan nampak hidup atau mata manusia yang kita lukis nampak bersinar. Amatur tahap cipan.Mana ada masuk kelas lukisan pun..

Tapi, itulah yang aku sebut sebagai seni. Bukannya dengan bantuan perisian komputer yang buleh bikin imej yang fantastic.Aku tak suka buat lukisan pastu edit atau coloring atau inking pakai komputer...Tak feel...kekeke..

Komik pedang setiawan pun aku dah tak follow lagi hari ni. Nampak banyak 'computerized'.
Tapi apa nak buat, zaman lening zaman..........


No comments:

Post a Comment