Wednesday, February 10, 2010

M.A.D.I ( Bahagian II )




Masih lagi cerita tentang Madi.

Aku baru je balik dari tempat Madi jual air tebu.Masa aku sampai, dia tengah duk repair gerai dia yang kena langgar hari tu.Aku tolong la dia sebab aku tengok dia pegang tukul pun macam orang pegang pensel.Tak sampai sejam, gerainya siap dibaiki.

Kemudian kami pergi minum Radix panas kat gerai Mak Cik Yah.Berborak-borak pasal air tebu, politik, ekonomi, piring hitam band rock, kahwin dan awek...

Madi bagitau sepanjang jalan kat dia berniaga tu, lebih kurang jarak 10KM, terdapat 5 orang penjual air tebu termasuk dia.Maknanya purata setiap 2KM ada seorang penjual.Aku tanya dia sebab apa dia tutup awal sangat gerai sebab hari masih lagi panas, dia kata dalam perniagaan kita tak boleh tamak.Kena bagi-bagi jugak customer untuk gerai orang lain...

Malam sebelum tu aku ada tunjukkan dia beberapa keping piring hitam rock.Punyalah dia teruja.Madi nih kalau cerita bab rock ngan dia memang dia bersemangat.Koleksi kaset rock dia pun banyak jugak.Separuh dari koleksinya dia rembat dari bilik aku.Tapi aku tak kisah sebab dia jaga dengan baik.Dia simpan dalam almari besi, siap berkunci lagi.

Madi hisap rokok Surya.Jimat katanya.Dulu dia hisap Dunhill tapi bila kena batuk berdarah, terus berhenti merokok sekejap lebih kurang setahun.Lepas tu dia isap balik.Kali nih dia dia isap rokok Surya plak.Dia tak kedekut rokok.Aku kalau mintak, terus je dia bagi walau dia tinggal sebatang.Tapi kalau dia pau rokok aku, memang boleh tahan jugak lajunya.

2 comments:

  1. haha, buat dia tiga part lagi kisah madi, siap satu auto biografi...atau nok ganah lagi memoir

    ReplyDelete