Saturday, December 12, 2009

Kalau tak nak timbul masalah apabila masalah dah timbul

Setiap kali berurusan dengan pejabat kerajaan tak kirala mana2 jabatan pun, , jangan lupa ambik atau catat nama kakitangan/pegawai yang berurusan dengan kita.

Bukannya ape, nanti kalau timbul masalah pe2, senang kita nak rujuk. Kalau kakitangan/pegawai tersebut enggan nak bagitau nama, bagitau dia tentang perlunya mematuhi Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 5 Tahun 2007 Bahagian III perkara 3.6 tentang perlunya memakai tanda nama sepanjang masa bekerja.

Kalau dia berkeras juga, bagitau dia yang kita nak jumpa ketuanya. Tak ada siapa yang boleh menghalang orang awam nak berjumpa dengan seseorang kakitangan kerajaan termasuklah nak jumpa ketua jabatan.Kalau boleh tengok kat ruang/lobi kaunter jabatan tu, mesti ada carta organisasi jabatan tersebut untuk kita tgk nama ketua2 bahagian atau ketua jabatan. Kalau takda bagitau dia tentang keperluan mematuhi Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 5 Tahun 2007 Bahagian I perkara 1(a) untuk mempamerkan carta organisasi.

Seterusnya kalau dia berkeras juga, pergi ambil borang aduan pelanggan. Tulis dengan jelas dan terang borang aduan anda. Masukkan ke dalam peti aduan pelanggan yang disediakan. Kalau pejabat tu takada borang aduan pelanggan, korang jgn tunggu lagi, pergi ke Biro Pengaduan Awam.. Buat laporan rasmi di biro tersebut.

Aku 'gerenti' jabatan tersebut terpaksa/wajib menjawab aduan anda kepada Biro Aduan tersebut dlm masa 14 hari.

Kekeke.

(Aku boring, aku post la tajuk nih..dah boring sangat...kekeke) -tariombak

2 comments:

  1. bagus ni, siap ada pekeliling..aku nak catat ah no pekeliling ni

    ReplyDelete
  2. mu boring2 buleh gok nulih ork. nulih mende berpekdoh pulok tu. hebat mung

    ReplyDelete