Tuesday, January 5, 2010

Wacken Open Air Festival


Sukar sungguh nak padam kecintaan kepada muzik di dalam jiwa,Ibarat mencurah air gula ke atas peria, pahit juga rasanya.Dari Rock sampai ke Heavy Metal hingga ke Black metal,Kaset, CD, VCD, DVD, Zine semuanya ada disimpan hatta sanggup beli jaket leather.

Dua tiga hari baru ni saya ada beli sekeping DVD Wacken Live Open Air Festival Tahun 2003.Jumpa kat Maiden Mall plak tuh.Terus je sambar dengan harga RM21.00.Puah hati.

Lama betul tak dengar muzik keras.

Wacken Open Air Festival nih sejarahnya bermula pada tahun 1990 di Jerman.Hari ini, festival nih boleh dianggap festival muzik metal terbesar di dunia.Ia menghimpunkan hampir kesemua jenis genre metal di dunia dari rock sampailah ke black metal.

Saingan terdekat Wacken Open Air festival ialah Dynamo Open Air Festival yang setiap tahun berlangsung di Belanda.

Dalam kedua-dua festival nih, berpuluh-puluh buah kumpulan muzik akan buat persembahan secara live.Start dari pagi sampaila ke malam.Kadang-kadang festival nih berlangsung sampai 4 hari.

Peminat-peminat metal dari seluruh dunia akan hadir berkumpul, berkhemah dan menghayun kepala untuk banging bersama-sama band-band kesukaan masing-masing.

Aku tak pernah sampai pun kat Wacken, Jerman.

Untuk tahun 2010, Wacken Open air Festival dengan temanya "Faster, Harder, Louder" akan berlangsung pada bulan Ogos nanti (5 - 7 Ogos 2010).

Antara band yang sudah confirm untuk beraksi ialah
Amorphis, Arch Enemy, Alice Cooper, Cannibal Corpse, Grave Digger, Iron Maiden, Immortal, Slayer, tiamat, W.A.S.P, Primal Fear, Stratovarius, Orphaned Land, U.D.O dan beberapa band lagi yang aku tak kenal.

Tak kira tua atau muda, lelaki atau pompuan, Wacken Open Air adalah tempat peminat metal berkumpul untuk 'mabuk' metal dari siang sampai ke malam.

Yang pastinya aku memang tak pergi.Tunggu DVD keluar je lah.Tu pun kalau ada jual. DVD yang tahun 2003 nih pun baru tahun nih aku dapat, kalau yang tahun 2010, tak tau le bila boleh beli..

Apapun....Hail bro!







No comments:

Post a Comment