Wednesday, January 6, 2010

Kan dah kena ketuk...

Tahun 2010 di negara kita bermula dengan suhu yang agak 'panas' bila Mahkamah pada 30 Disember 2009 memutuskan bahawa keputusan Menteri Dalam Negeri yang melarang penggunaan kalimah Allah di dalam akhbar the Herald adalah keputusan yang tidak sah , terbatal dan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Start hari tu, dari kedai kopi hinggalah ke televisyen, orang duk cakap tentang penggunaan kalimah "Allah" bagi orang bukan Islam.Ada yang marah-marah.Ada yang setuju, ada yang tak setuju.Buat demo..Macam-macam la.

Biasala bila orang kita marah..

Sekejap tadi baru je aku terbaca tulisan kawan aku kat blognya tentang kalimah Allah. Kat blog lain pun ada jugok orang tulis.Pendek kata ramai la yang bincang-bincang pasal kalimah Allah nih.

Tapi, aku nak tanya satu benda, adakah perbahasan tentang penggunaan kalimah Allah, Tuhan atau God yang samada kita kutip dari Quran, atau Bible, atau sejarah, adakah mahkamah akan dapat menerimanya sebagai bukti atau keterangan?

Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang tertinggi di Malaysia.

Kes ini berlaku apabila Menteri Dalam Negeri melarang penggunaan kalimah Allah di dalam akhbar the Herald dengan kuasa yang ada padanya melalui Akta Penerbitan & Mesin Cetak. Pihak Herald tak puas hati lalu memfailkan permohonan semakan kehakiman terhadap larangan Menteri Dalam Negeri ini.

Bila perbicaraan berlaku, Datuk Lau Bee Lan yang menghakimi kes tersebut membuat keputusan yang aku sebutkan di perenggan pertama.

Ini hal Perlembagaan.

Kita kena tanya diri kita adakah Perlembagaan Persekutuan yang kita terima hari nih bertepatan dengan Aqidah Islam yang kita anuti.Adakah Islam betul-betul terpelihara dengan segala peruntukan yang ada dalam perlembagaan ini?

1 comment:

  1. sekejap je bising2 pasal ning nih. melayu mudah lupa

    ReplyDelete