Tuesday, August 10, 2010

Ramadan tahun ini

5 - 10 Ogos 2010 ialah hari aku demam panas tahap tinggi.Terbantut semua perancangan, tergendala segala aktiviti.Sepatutnya 9-10 Ogos 2010 aku kena pergi kursus di Port Klang.Ramai le teman-teman kat tmpt kerja kata aku 'sengeling' buat demam untuk mengelak dari pergi kursus.Biasale, demam lah satu-satunya penyakit yang manusia selalu mintak....

"kenapa nih nampak monyok jer...?"
"em..rasa nak demam..."

11 Ogos 2010 sudahpun 1 Ramadan 1431, Kg. Batu Enam, Jalan Kelantan sambut dengan beberapa 'das tembakan' mercun bunga warna-warni.Budak kampung bini aku plak sambut dengan main 'mercun plug' buatan sendiri.Kalau sape tak tahu apa dia mercun plug, komang sangat la...haha.Tarawih aku biasanya buat di Masjid kat Pekan Batu Enam sebab Batu Enam nih macam tempat 4 penjuru angin-Kat sini ada masjid, ada kedai makan, ada pasaraya yang comel, ada gerai suratkhabar, ada semua jalanraya nak menuju ke selatan, utara, timur dan barat.

Itu cerita ramadan.

Ini plak cerita anak aku minum susu 1 tin seminggu.Tin besar plak tu (900 grm).Dahle tin besar, susu cap ANMUM plak tu.Harga satu tin (900 grm) ialah RM63.Sesetengah kedai jual RM66.Punyala mahal...kalu sebulan dah berapa..aku dah try tukor susu cap lain yang lebih murah, tapi anak jadi sakit perut..Aku pun heranle dengan anak aku, susu formula dia minum, susu badan pun dia lantak jugak...ish ish..Walaubagaimanapun, dia semakin sihat sekarang, cuma aku jer yang makin 'tak sihat' (botak kepala pasal susu mahal..hahaha).

Realitinya, bukan susu saja yang mahal sekarang nih, semua barang jadi mahal sebab kuasa beli dah kurang.Tak lama lagi orang yang kerja kerajaan, kumpulan sokongan 1 dan 2 akan layak menerima zakat dibawah asnaf orang miskin.Kumpulan Pengurusan & profesional bulehle tahan skit..Pekerja-Pekerja kerajaan sekarang nih dah nampak macam mula gelabah sebab gaji utk bulan Raya tahun nih dibayar selepas raya. Inipun dah buat 'lari tune' nak buat bajet untuk raya.

Jadi, Ramadan tahun nih elokle dibuat bulan pesta ibadat.macam kelantan buat. Sebab duit pun tak cukup nak idup.elok kita beribadat...






No comments:

Post a Comment