Sunday, May 6, 2012

XPDC GUNUNG GAGAU

Terjadi pada 26 - 29 April 2012 yang lalu.Terletak di sempadan 3 buah negeri (Pahang, terengganu, Kelantan), Taman Negara.Masuk melalui Pengkalan Gawi, Kenyir.

15 orang peserta dan seorang guide.12 orang peserta yang menyertai XPDC ini adalah 1st timer.3 orang lagi dah pernah mendaki gunung-gunung lain seperti Kinabalu, Tebu, Stong dan lain-lain.

Aku first time.

Perjalanan yang perlu ditempuh ialah sepanjang 14.6 km.Laluan yang berbukit-bukit dan halangan-halangan semulajadi yang agak ekstrem.

Seorang peserta yang pernah mendaki Kinabalu mengakui, cabaran pendakian Gunung ini sangat mencabar fizikal dan stamina.

"Kinabalu hanya 40% daripada Gunung ni.."

Aku tak dapatlah nak mengesahkannya.Aku tak pernah naik Kinabalu.Namun harus diakui, perjalanan menuju ke puncak Gunung Gagau sangat lah mencabar. 

14.6 Km pergi dan 14.6 Km semula untuk balik pada trek yang sama adalah pengalaman yang cukup aku kecapi sekali.Orang upah RM1000 pun aku dah tak sanggup nak pergi semula.

Ada 2 kem yang akan dilalui oleh pendaki untuk ke Gunung nih iaitu Kem A (Sg. Pak Chau) dan Kem B (Anak Sg. Cicir).Start mula trekking di Base Camp Sungai Cicir.

 ( Base Camp Sungai Cicir)

Dari sini trekking akan menuju di Kem A (lebih kurang 6 km untuk sampai). 

  ( Kem A)

Dari Kem A menuju ke Kem B (4 -5 km)

 ( Kem B)

Dari Kem B menuju ke Puncak Gagau memakan masa 4 Jam mendaki.

Ada banyak lagi gambar tapi dah malas nak upload...




No comments:

Post a Comment