Saturday, March 12, 2011

Apa prinsip mu?


"..Seseorang yang beriman, semestinya membuat keputusan mengikut prinsip yang termaktub dalam al-Quran dan As-Sunnah dan bukannya mengikut prinsip majoriti dalam amalan demokrasi..mungkin kat sinilah demokrasi bertembung dengan prinsip Islam.."

Itu jawapan aku ketika Remy bertanya tentang 'bagaimana' jika PAS memerintah negara ini.

Kemudian Remy bertanya lagi, "Bagaimana pula dengan PKR kalau mereka memerintah.."

Aku bukan doktor politik.Aku juga bukan penganalisis.Aku cuma rakyat yang mengaji tak habis, kena rejek.

"..menghadapi demokrasi tulen adalah lebih 'mencabar' dan lebih 'menarik' jika dibandingkan dengan 'menghadapi parti kuku besi'..". Jawapan aku kepada dia.Harap-harap dia faham.

Remy, pekerja perabot, sangat mahir bertanya soalan-soalan 'besar'.

"Mungkin jepun kena bina banyak masjid, barulah lebih selamat..." Kata Remy.

No comments:

Post a Comment