Wednesday, January 13, 2010

Aku dah jadi ayah


Alhamdulillah, pada 10.01.10 pukul 2.35 pagi isteri aku selamat melahirkan seorang bayi lelaki seberat 2.89kg.Esok pagi aku akan pergi mendaftar kelahirannya di Jabatan Pendaftaran Negara setelah persetujuan aku dengan isteri aku dicapai untuk menamakan bayi kami dengan nama Amirul Syahid.Anak sulung nih..moga2 betul-betul menjadi salah seorang syuhada..Amin.

Sebenarnya aku nak kongsi panduan kepada bakal-bakal ibu atau ayah yang akan menimang cahaya mata (khususnya yang akan melahirkan anak sulung) tentang apa yang terjadi sebelum, semasa dan selepas kelahiran.

Ramai yang dah tahu tapi mungkin pengalaman yang aku kongsikan disini akan memberti manfaat.
Sebelum kelahiran
Barang-barang untuk baby dan ibu dah kena standby dalam kereta. Barang-barang baby yang patut kena ada ialah kain lampin, pampers, tisu basah, baju dan kain tuala. Cukup dah tu. Tak perlu bawak banyak, macam kain lampin 2 helai cukupla.Tisu basah dan pampers 5 keping pun dah ok.Baju sepasang dah cukup.Bagi yang keje kerajaan, minta surat GL atau Surat Pengesahan Untuk Mendapatkan Rawatan dari pejabat masing-masing.Surat nih valid 3 bulan dari tarikh surat.

Setelah ada tanda2 nak beranak, macam air ketuban telah keluar, bawak terus ke hospital.Biasanya kalau air ketuban dah keluar, kita ada masa lagi, dia tak beranak terus. Sempat lagi nak gi spital.

Sebelum pegi hospital, jangan lupa bawa buku kesihatan ibu.Buku nih penting.Apa2 tindakan yang akan diambil oleh doktor, dia akan rujuk buku nih. Jangan sesekali terlupa bawak buku nih.
Bila dah sampai hospital terus bawa isteri ke wad bersalin.Mula2 daftar, beri buku nih pada nurse bertugas. Nurse akan check dulu si ibu, ayah kena duk luar, tak bleh masuk.Lepas check, kalau jalan baru terbuka kurang dari 5cm, ibu akan dimasukkan ke dalam 'wad sebelum bersalin'. Nurse akan bagi sekeping surat untuk ayah gi daftar si ibu masuk wad.Lepas daftar kat kaunter pendaftaran masuk wad, ibu akan dimasukkan ke wad sebelum bersalin.

Bagi yang keje kerajaan, masa mendaftarkan ibu masuk wad, beri terus surat GL kat kaunter pendaftaran. Taknak bagi dulu pun takpe tapi ibu kena duduk wad biasa la, wad 3.Ayah tak bleh masuk kat wad nih jika bukan waktu melawat.

Selepas itu, bermulalah babak menunggu yang panjang..Ibu selepas ini akan dimasukkan ke dalam Dewan Bersalin atau orang selalu sebut Labour Room jika jalan dah terbuka 5cm ke atas.Ada juga kes ibu duduk di Wad Sebelum Bersalin berhari-hari lamanya. Jenuhlah menunggu.Yang penting si ayah boleh berdoa dan bacalah apa2pun yang berkaitan memohon pertolongan Allah S.W.T.

Kemudian, jika jalan dah banyak terbuka, 5cm atau 6cm, si ibu akan dibawa masuk ke Dewan Bersalin atau Labour Room.Si ayah akan dapat tengok ibu dibawa atas katil atau dengan kerusi roda atau kadang2 berjalan kaki.Kalau yang dibawa masuk atas katil tu, tak lama dah tu nak beranak.

Ayah tak boleh masuk lagi masa nih. Tunggu hingga nurse akan panggil dengan suara lembut, 'Suami kepada XXXXX(nama isteri), sila ke kaunter dewan bersalin".Waktu nih suami boleh masuk dan akan ditanya samada nak bersama isteri waktu melahirkan anak atau tidak. kalau nak, dia akan bagi baju khas utk dipakai dan mengiringi si suami ke tempat isteri.
Semasa proses kelahiran
Bagi yang lemah semangat atau mabuk darah, aku cadang takyahlah masuk. Psiko jugak duk kat Labour Room nih.Boleh dengar macam2 jeritan.

Dalam Dewan bersalin atau Labour Room nih, ada beberapa room disediakan utk si ibu bersalin.Sebelah menyebelah.Boleh dengar dengan jelas orang sebelah menjerit.

Nurse atau doktor akan periksa si ibu setiap masa waktu nih, bila si ibu mengadu rasa macam nak berak atau perut memulas, nurse atau doktor akan datang kerumun dan akan bermulalah acara melahirkan anak.Si ibu akan disuruh meneran.Ibu kena kuat masa nih, si suami kena pandai main peranan beri semangat kat ibu, jangan duk tengok jer...masa nih ibu tengah bertarung antara hidup dan mati..Fuhh...aku rasa sebak masa nih tengok ibu nak bersalin.. Tuhan saja yang tahu betapa..isk..insaf..

Proses meneran nih memerlukan banyak tenaga..Kepala bayi akan keluar dulu kalau kelahiran normal.Bila kepala bayi dah keluar, mudahlah bahagian yang lain-lain keluar..last sekali uri keluar..kira selesai la tu proses kelahiran..

Selepas Kelahiran
Selepas jer bayi keluar, nurse akan periksa bayi tersebut.Pemeriksaan nih dipanggil 'ujian apgor'.Mula-mula dia akan masukkan wayar atau tiub ke dalam lubang hidung dan mulut bayi untuk melawaskan saluran pernafasan.Kalau bayi yang sihat, selepas dia keluarkan wayar/tiub nih, bayi akan menangis.Kemudian berat, ukur lilit kepala, panjang bayi, warna kulit akan diperiksa.Kalau tak ada masalah, bayi akan di bersihkan dan terus diberi pada si suami untuk diazan dan diiqamatkan.Kaki bayi akan ditagkan dengan nama ibu.Selesai.Selamat la tu.Suami akan disuruh tunggu kat luar plak. Si ibu selepas ini akan dimasukkan ke Wad Selepas bersalin.

Kalau bayi ada problem, selalunya masalah pernafasan, bayi akan dimasukkan ke dalam tabung khas.Si suami akan dimaklumkan tentang masalah apa.Kalau tak dimaklumkan, suami boleh tanya apa masalah.Nurse atau doktor akan bagitau apa problemnya.Kemudian, suami boleh azan dan iqamatkan bayinya waktu nih dan nurse akan tagkan tanda nama ibu kat kaki bayi lepas zuami azan di depan si suami.Kemudian Si suami akan dusuruh tunggu kat luar.

Tak lama lepas itu, bagi bayi yang bermasalah, bayi nih akan dibawa ke wad khas(Kalau di Spital K.Trg di tingkat 6).Si suami akan disuruh mengiringi bayi ke wad ini.Di wad nih bayi akan diperiksa sekali lagi dan si suami akan diberitahu condition bayi macamana.Biasanya bayi akan ditahan disini untuk beberapa hari.Ada yang 1 hari, ada yang 2 atau 3 atau 4 atau lebih pun ada.Bergantung kepada masalah bayi.Wad nih hanya dibenarkan masuk ibu atau ayah bayi jer masuk.Orang lain tak bleh masuk.Dalam wad nih, ramai bayi yang baru lahir ditempatkan.Biasanya yang ada masalah.Selalunya kalau bayi dah berak atau kencing, bayi akan dibenarkan pulang.

Semasa bayi ditahan di wad ni, nurse akan minta pampers dan tisu basah daripada ayah.Hospital tak sediakan dua benda nih.Kita yang kena bagi.

Selepas bersalin
Selesai di wad ini, si ayah kena plak gi kat Dewan Bersalin tadi untuk tunggu isteri dibawa keluar.Bila dah keluar, isteri akan ditempatkan di wad selepas bersalin.Kat wad nih ibu akan ditahan selama sehari paling cepat.Kalau ibu takde masalah, esok dah boleh balik.

Bagi bayi yang takda masalah, bayi tadi akan ditempatkan kat si ibu dalam wad nih.Ibu bulehlah menyusukan bayi.Sebaik-baik menyusu ialah sejam selapas kelahiran.Ini boleh mengelakkan bayi diserang sakit kuning.

Bila semua dah ok, bolehlah isteri dan bayi balik ke rumah..Hospital akan bagi segala dokumen untuk mendaftarkan bayi kita.Tapi nak bawak keluar bayi akan melalui pengesahan yang agak ketat.Dari wad tempat anak ditempatkan hinggalah di depan pintu tempat jaga bertugas, semua akan diperiksa.

Itulah lebih kurang cerita nak dapat anak..moga2 dapat manfaat.

4 comments:

  1. Tahniah bro...anda memang penjantanan. Mr. Nice Guy!

    ReplyDelete
  2. hhohohoho.. tahniah Jang!! Welcome to the club.. haha.. Baby comel.. nama best.. semoga sihat-sihat sahaja semua hendaknye.. aku nk gi melawat pon jauh, aku kirimkan doa je laa ehh Jang..

    ReplyDelete
  3. cantik bantalnye hehe.. tarikhnya pun cantik. dan yg paling penting bayinya pun cantik. tahniah. semoga diluaskan lg pintu rezeki dan sihat sokmo blake seme

    ReplyDelete
  4. Terima kasih untuk info..tgh menunggu anak sulung lahir ke dunia..sebagai tambahan afdhal azan sebelah telinga kanan dan iqamat sebelah telinga kiri bayi dgn mengadap arah kiblat..

    ReplyDelete